تعليقات المصريين على زيادة أسعار البنزين: عجلة لكل مواطن 

تعليقات المصريين على زيادة أسعار البنزين: عجلة لكل مواطن 

13 يوليو 2022
رفضت التعليقات الزيادات (أمير مكار/Getty)
+ الخط -

ساد الغضب والسخرية في مصر بعد أن أعلنت لجنة تسعير المنتجات البترولية المصرية، مساء أمس الثلاثاء، رفع أسعار البنزين والسولار والمازوت لمدة 3 أشهر. وتلا ذلك إعلان وزارة التنمية المحلية زيادة تعريفة ركوب ‎المواصلات بين 5% و7% على جميع الخطوط داخل المحافظات وخارجها. 

وسادت حالة من الغضب الممزوج بالسخرية بين المصريين على مواقع التواصل الاجتماعي، مع توقعات بزيادة أخرى على أسعار السلع والخدمات، في مقابل ثبات الدخل.

وبسخرية تساءل أحمد سامح: ‏"بس إيه رأيكم في الإصلاح الاقتصادي والحوار الوطني؟". 

وشاركه أحمد بدوي: ‏"عيدية الرئيس للشعب بس هي متأخرة شوية. معلش العيد اللي فات كانت ربع جنيه، لكن ده العيد الكبير بقى، فالريس وسعها على الغلابة وخلاها نص جنيه". 

وعلّق الصحافي أحمد سعيد طنطاوي: ‏"ربنا يعينا ويعين الناس على الأسعار الجديدة، اللي هاتغلي من أول الطماطم لغاية كيس الملح".

وكتب أسامة: ‏‎"في الماضي القريب كان النظام يدعم الطاقة والبنزين كحق من حقوق الشعب، اليوم النظام يكتسب ويتربح من الطاقة والبنزين، ويمتص دماء وأموال الشعب البنزين". 

سخر المحامي المقرب من النظام طارق العوضي: ‏"نهني شعب مصر العظيم". 

واقترحت عنان: ‏"اللي عنده عربية يركنها، واللي كان بيركب تاكسي يركب مواصلات عامة، والصراحة إحنا نرفع شعار ‎#عجلة_لكل_مواطن، أو ‎#حمار_لكل_مواطن، أهو أي حاجه تتركب بعيد عن البنزين". 

في إشارة لتصريح السيسي السابق عن تأجير إدارة العاصمة الإدارية الجديدة لمبانيها الحكومية، كتب مصطفى: ‏"أمال هايلم الـ4 مليار جنيه الإيجار إزاي؟ ما من دم الشعب، ولسه توابع غلاء البنزين في كل حاجة، خضار ولحمة وكهربا". 

في مقارنة بين حكومتين، كتبت أماني السعيد: ‏"هاي الحكومة الفرنسية أقرت دعما إضافيا على لتر البنزين 35 سنتا عشان مواجهة ارتفاع الأسعار، باي".

المساهمون