#قاطعوا_صيدليات_19011... السحر ينقلب على #محمود_السيسي وأديب

#قاطعوا_صيدليات_19011... السحر ينقلب على #محمود_السيسي وأديب

23 سبتمبر 2019
محمود السيسي مع عمرو أديب (يوتيوب)
+ الخط -
"وانقلب السحر على الساحر"، هكذا علق مغردون على ما قام به المذيع المقرب من الأجهزة الأمنية المصرية، عمرو أديب؛ فبعد أن أعلن عن استضافة محمود السيسي في برنامجه "الحكاية" على فضائية "إم بي سي مصر" ما يوحي بأنه نجل السيسي وبطل فيديوهات الناشط السيناوي مسعد أبو فجر، فوجئ مشاهدوه بأنه العضو المنتدب لصيدليات 19011 المثيرة للجدل.

ورغم محاولة أديب والكتائب تسويق الكذبة باعتبارها نصراً على الإعلام المعارض للسيسي، باعتباره نصب فخا لهم، وسارعوا لمهاجمته، ومهاجمة الصيدليات، كونها جزءًا من مشروعات الجيش، بعد ملاحقة صيدليتَي "العزبي" و"رشدي" المنافستين لها، إلا أن رواد مواقع التواصل، ردوا عليه بوسم #قاطعوا_صيدليات_١٩٠١١، والذي تصدر سريعا قائمة الأكثر تداولا لموقع تويتر، مع هجوم على الجيش واستحواذه على السوق.

الجانب الآخر من انقلاب السحر، كان في تسبب أديب في تدشين الكتائب لوسم #محمود_السيسي، في محاولة لتسويق فكرة أديب، والذي دخل إلى القائمة سريعا، واستقطب عددا أكبر من الزوار، ما زاد من دائرة مشاهدة فيديوهات الناشط السيناوي مسعد أبو فجر، وهو يفضح نجل السيسي وعمله في التهريب، وصناعته الإرهاب في شبه جزيرة سيناء، ليخسر أديب الجولة، بعد أن طبلت له الكتائب والمواقع الإلكترونية.


وكتب محمد: "‏بيقفلوا سلاسل الصيدليات بقوة القانون بحجة المنافسة وعدم الاحتكار، أتاري بيقفلوها للمحتكرين الفسدة الجدد. #انزل_انت_مش_لوحدك #ارحل_يا_سيسيي
#قاطعوا_صيدليات_19011".

وغرد أحمد لطيف: "‏علشان ما يرضيش ربنا انهم يحتكروا سوق الدواء في مصر ويخربوا بيت الصيدليات التانية ويقعدوهم في بيوتهم ‎#قاطعوا_صيدليات_19011". وقالت سناء: "‏المقاطعة المفروض تكون مش لصيدليات 19011 بس لكن لكل نشاط اقتصادي للجيش بينافس المصريين في رزقهم وأهان جيشنا اللي حطه في الصورة دي. ‎#قاطعوا_صيدليات_19011".

وعلق رسام الكاريكاتير إسلام جاويش: "‏أنا كنت بشتري من صيدليات 19 ومكنتش مهتم والله هي تبع مين ولا أساسها ايه ، بس بعد بوء التنظير اللي قاله صاحبها دا انا مقاطع. #قاطعوا_صيدليات_19011". وغرد حساب "المجلس الثوري المصري": "‏‎#قاطعوا_صيدليات_19011.. بينما تزيد نسبة البطالة بين الشباب في مصر عن 30%، يريدوننا أن نصدق أن غلق صيدليات العزبي ورشدي كانت صدفة، وأن 7 صيادلة شباب "عندهم فكر" بعد 3 سنوات أصبحوا يملكون 100 صيدلية ومصنع أدوية !! ما هو نوع هذا "الفكر" بالضبط؟ "الأكيد.".

وسخرت ماليكة: "‏‎#قاطعوا_صيدليات_19011 بعد 35 بقيت صاحب صيدلية يا فاشل أنا أعرف واحد قاعد لمدة 10 سنين تلاجته مفيش فيها غير ميه وبقي رئيس جمهورية".
وخاطب سعيد النجار، ضيف أديب: "‏ما أنت لو مش عارف إن ده واللي زيه مجرد واجهة تبقى حمار وتستاهل اللي يجرالك #قاطعوا_صيدليات_١٩٠١١".

وكتب محمد ربيع: "‏‎برافو يا ‎#عمرو_أديب خليت كل الناس تدخل على الهاشتاج فصادفتهم فيديوهات ‎#مسعد_أبو_فجر واللي بيفضح فيها ‎#محمود_السيسي .. حبيت تعمل نمرة ردت في صدرك وهتقعدك في البيت قريب لأن سيرة محمود ابن السيسي بقت على كل لسان".
وتوقع محمد الحلبي: "‏2- دلوقتي ‎#محمود_السيسي بقى تريند على تويتر وده هيخلي فيديوهات ‎#مسعد_أبو_فجر عنه تنتشر أكتر خصوصاً بين مؤيدي السيسي والذي سيعد دعايا سلبية ستعلق شئنا أم أبينا في عقول الكل. #تحليل_نفسي".

وسخرت جيلان: "‏‎#محمود_السيسي اللي مسعد أبو فجر بيحكي عنه؟ لا لا واحد تاني في نفس التوقيت بنفس الاسم عشان يأكدلوا انه يقدر يطلع يرد بس عليكو واحد كركركر".

المساهمون