المصريون يسخرون من السيسي: #ارحل_يابلحة

المصريون يسخرون من السيسي: #ارحل_يابلحة

17 سبتمبر 2020
طالب المغردون برحيل السيسي (فاروق باطيش/فرانس برس)
+ الخط -

تصدرت الوسوم المطالبة برحيل الرئيس عبد الفتاح السيسي قائمة الأكثر تداولاً على موقع "تويتر" في مصر، فالتغريدات عبر "#ارحل_ياسيسي" تجاوزت الـ65 ألف تغريدة، وصاحبه "#ارحل_يابلحة" الساخر، إلى جانب وسمين مسيئين، ما يُعَدّ استمراراً للغضب الذي يسيطر على مواقع التواصل الاجتماعي، المترتب عن احتقان الشارع بعد صدامات هدم البيوت، وتعدد الضرائب، وارتفاع الأسعار التي أثقلت كاهل المصريين.

ولم تغب مناوشات الكتائب الإلكترونية ووسومها، المطالبة ببقاء السيسي والمشيدة بإنجازاته المزعومة. 

وخاطب سامي أذرع النظام: "‏رسالة لكل إعلامي مصري بيهري كتير وبيطبل، ولكل مصري أصيل، خليك إيجابي، وشارك في حملة سيبو مرتبكم شهر لمصر، علشان انتم بتقولوا إنكم بتحبوا مصر أثبتولنا ده #سيبوا_مرتبكم_شهر_علشان_مصر #الشعب_معاك_ياريس ‎#ارحل_ياسيسي. أنتم عالم مسخرة بصراحة".

وكتبت حنين: "‏‎والله ما كذب خليه يضف وشه عن ‎#مصر. دمر البلد ربنا ياخذه أخذ عزيز مقتدر يارب... على مرّ السنين من الرؤساء اللي حكموا مصر ما مرّ على مصر وشعبها ما تعملش فيها أد اللي عملوا ‎#السيسي في مصر. باع البلد وقمع الحريات وتكميم أفواه للشعب. #ارحل_يا_بلحة #ارحل_مش_عايزينك_ياسيسي".

وتمنى صاحب حساب "أمير العرب": "إن شاء الله سنة جديدة نظيفة من السيسي والعسكر ‎#ارحل_ياسيسي". ووجه كريم كلمة للسيسي: "‏مهما طال ظلمك هيجيلك يوم وهترد مظالم الناس اللي ظلمتهم. #ارحل_ياسيسي".

وطالب حساب "العدل أساس الملك": "‏شهداء يناير انزل هات حقهم من بلحة وعصابته. ‎#ارحل_ياسيسي". وغرد حساب "ضد الحكومة": "‏جميع اللي ماتوا عيالي الصغار... جميع اللي عاشوا ملوك القمار. #ارحل_يا_بلحة #ارحل_ياسيسي".

المساهمون